samengevat: (want de volledige uitleg is een saaie klaagzang. Maar de bedoeling is om toekomstige kopers van ramen te laten opletten dat ze deze farsen niet voor hebben)

onze aankoop dateert van de winter van 2004-2005

1) een verkoper in dienst wil vooral omzet, let daarvoor geweldig op!
2) assymetrisch glas is iets duurder, maar laat u niets anders aansmeren. Qua geluid gaat u zich dat eeuwig beklagen.
3) denk niet 1, niet 2, maar 100 keer na voor je aan inbouw-rolluiken denkt.
4) UPDATE winter 2007-2008: ondertussen regent het al langs verschillende ramen binnen:

wat ziet u op deze foto?
Het is een detail van hoe de "nieuwe" dorpel vastgeplakt was op de oude dorpel (welke er eigenlijk uit had gemoeten, zoals u kan lezen in de tekst). Dat is dus al losgekomen op minder dan 3 jaar en als de wind wat mis staat sijpelt de regen gewoon binnen.

Eerst zeggen dat Verona wel dealer is van kwaliteitsmateriaal.
De profielen van Brügmann zijn qua kwaliteit en isolatietechnische eigenschappen te klasseren in het top-compartiment. Het is PVC, maar die nadelige eigenschappen zijn tegenwoordig verleden tijd. Qua kwaliteit kan PVC perfect mee met hout en aluminium. Enkel qua mogelijkheden voor grote raamoppervlakken en speciale vormen bieden de twee andere materialen nog voordelen. Voor normale formaten van ramen heeft PVC zelfs nog enkele troeven tov de concurrenten. Maar genoeg gezeverd (meer informatie over die verschillen vindt je bvb bij Livios); wat was dat nu met Verona?

Het zijn de kleine slordigheden en een verkoper die maar schrik heeft om een duurdere prijs te geven...

Ik heb een stevig aantal producent/plaatsers van ramen afgelopen. Als we over de inhoud van de offerte spreken is Verona echt wel correct. Qua prijs-kwaliteit valt daar niets op aan te merken.
Toch al één opmerking over een rare opmerking van de verkoper. Ik ben zelf binnengestapt met de vraag voor ramen met een isolatiegraad k=1,1. Hij gaf al aan dat dat "thermisch niet veel verschil maakt"; en dat 1,3 genoeg is voor het belastingsvoordeel. Dus haal ik aan dat dat wel waar is, maar om in aanmerking te komen voor de premie van GeDIS is dat dus wel vereist. "Ja, maar dat stelt niet veel voor" is zijn antwoord. Ik wil het zelf allemaal nog narekenen, maar die meerprijs voor de kleine thermische meerwaarde plus de premie van 10euro/m² is toch iets waard? Ik ben zeker dat op termijn de 1,1 altijd in het voordeel is van de persoon die wil investeren in rationeel energiegebruik.
Spijtig dat de verkoper - gezien de extra administratieve rompslomp - potentiële klanten deze mogelijkheden afraadt. Zijn afraden is mijn inziens enkel gegrond op "een niet te hoge prijs afleveren"

Dus wij kochten bij Verona, en dan begonnen kleine lettertjes op te duiken. Ik kan het samenvatten door te zeggen - dat vanaf je wil kopen - alles wat kan misgaan de verantwoordelijkheid van de koper is.
Echt alles is ingedekt aan hun kant. De toch wel vrij drieste algemene verkoopsvoorwaarden zijn zelfs zo opgesteld dat je geen recht hebt om er veranderingen of opmerkingen in aan te brengen. Nu goed, als je goed weet dat ook de koper alle rechten heeft om in het document zelf aanmerkingen te maken is dat allemaal wel overkomelijk. Wel even opmerken dat in elk document raamnummers en referenties veranderden, en dan moet je maar zien dat je alles gecontroleerd krijgt, want het is wel uw fout als je het niet zou zien.

Maar daar waren allemaal geen problemen mee bij de plaatsing (24/11/2004); die stonden er vlot in. Iets te vlot mag ik wel stellen. Ik mag toch wel duiden op enkele grove nalatigheden.
Als belangrijkste opmerking heb ik de slordigheid en de gemakszucht van de plaatsers. Ik had afgesproken met de verantwoordelijke dat elk raam in de stenen zou worden verankerd. Het makkelijke alternatief is gewoon een vijsje te zetten in de houtblokjes van de oude ramen. Nu moet u weten dat die er dus al tientallen jaren in zitten, en makkelijk loskomen, als ze al niet los zitten! En dan zou je denken dat zo eentje op een volledige raamlengte wel geen kwaad kan, maar hier zijn volledige stijlen - en op één plaats zelfs het volledige raam - enkel dmv de blokjes is vastgezet!
En als ze dan in stenen boren mag je ze nog niet vertrouwen. Op één plaats waar ik het nakijk zit het anker gewoon los in de steen. Ze gaan mij niet zeggen dat ze dat niet weten op het moment dat ze het doen. Het is gewoon gemakszucht om dat zo te laten zitten alsof er niets aan de hand is.

De volgende afwerk-stap is opspuiten met isolatieschuim. Ook daar valt veel over op te merken. Dunne plekken is een ding, maar er waren ook verschillende plaatsen waar de weersinvloeden nog vrij spel hadden.
Met deze (en nog meer opmerkingen) vraag ik dan om dat te komen oplossen. En dat willen ze dan pas half januari komen doen. Laat het duidelijk zijn dat ik niet zo lang kan wachten! Dat moest snel geïsoleerd worden en natuurlijk wou ik ook voort met het afwerken van die raamkasten.
Als die mannen komen, zal het merendeel al zelf opgelost zijn, of verborgen achter de bekasting zitten!

verder als samenraapsel van pietluttigheden:

  • een andere firma komt weken later de buitenkant opspuiten en dat is kramikkelig geregeld.
  • afkuisen van de geplaatste stukken en verpakking volledig verwijderen? Dat doet de eigenaar zelf wel.
  • even een telefoontje voor je op de werf staat? Waar is dat goed voor?
  • zorg voor eigendom? Neen hoor, ik ga altijd met combats in een polyester bad rechtstaan.

Maar dat waren de installatietechnische opmerkingen . Nu wat me echt dwars zit.
90% is betaald voor ze iets ter plekke komen doen. De eindfactuur kwam bij wijze van spreken sneller dan met een normale prior-zegel mogelijk is. Er moesten op dat moment nog vele werkjes gebeuren (zie hierboven); maar daarin zijn ze wel snel.

Voor de veiligheidscoördinator en architect is een as-build-dossier vereist. Dat omvat alle technische gegevens van de geplaatste materialen en de plaatsingswijze. Op die van de profielen wacht ik nog altijd [hij zegt dat ze het eigenlijk niet hebben, maar elke fabrikant heeft toch technische teksten welke het profiel beschrijft; zeker in het opzicht om deze op te nemen in lastenboeken e.d.].
Die fiche van het glas sturen ze wel, maar daaruit blijkt dat ze het glasoppervlak in hun offerte 7,9% te groot hebben doorgegeven tov van wat de glasfabrikant heeft geleverd! Dat betekend twee zaken. Waarschijnlijk zit daar iets prijstechnisch achter; maar erger is het feit dat ik wel met die te grote waarde mijn gedis-premie heb aangevraagd. Als ze dat ooit willen nakijken, kan dat misschien aanzien worden als fraude.

Een andere nalatigheid die me enorm stoort is dat de verkoper een koper absoluut te weinig bijstond met raad en daad.
Wij vroegen achter rolluiken voor twee kamers, maar hebben nu ten volle spijt van die beslissing. De koudebrug die dat teweeg brengt; het feit dat dat nog niet volledig verduisterend is; maar vooral het enorme bewegen en kraken onder invloed van de minste wind maken deze elementen zo goed als waardeloos in een moderne woning.
Je gaat me toch niet vertellen dat zo'n doorwinterde verkoper deze "problemen" niet kent? Een goede verkoper moet zijn klanten nadrukkelijk waarschuwen voor deze euvels; ja zelfs afraden om het op die manier te doen in plaats van gewoon prijs te maken voor slechte oplossingen.
In dat kader neem ik hem ook kwalijk dat hij niet meer meedenkt naar de beste oplossing ter plekke. Wij hebben enkele scheve en gebroken dorpels en die hadden makkelijk vervangen kunnen worden op het moment dat de ramen eruit waren. Denk je dat hij daar iets van zegt? Dat is toch een man met ervaring? Moet die dan niet zorgen dat zijn klanten de beste oplossing krijgen? Had hij op dat moment aangehaald dat voor een kleine meerprijs makkelijk een veel esthetischer en toekomstgericht geheel zou zijn bereikt, dan hadden wij zeker de vervanging door vakmensen overwogen.
UPDATE 20/01/2008: het is dus zo ver. Het grove gevolg van deze nalatigheid stelt zich:

wat ziet u op deze foto?
Het is een detail van hoe de "nieuwe" dorpel vastgeplakt was op de oude dorpel (welke er eigenlijk uit had gemoeten, zoals u kan lezen in de tekst). Dat is dus al losgekomen op minder dan 3 jaar en als de wind wat mis staat sijpelt de regen gewoon binnen.

Een ander schrijnend voorbeeld dat ik hem enorm kwalijk neem is zijn opmerking op super-geluidsisolerend glas. Zelf had ik ook aangehaald dat er speciaal asymmetrisch glas bestaat dat speciaal tegen geluidshinder van verkeer en dergelijke voorziet. Dat heeft hij letterlijk afgeraden als zou dat een gadget zijn. Volgens zijn zeggen is dat verschil miniem tov de aangeboden dubbele beglazing welke sowieso al het gros van straatlawaai tegenhoudt.
Nu ze er staan weet ik wel beter. Ja, ze isoleren veel, maar je hoort zo duidelijk de resonantiefrequentie van de gelijke glasplaten van het dubbel glas! De fluittoon als er verkeer langskomt doet me elke keer huiveren als ik bedenk dat ik specifiek daarvoor de vraag had gesteld!

Ofwel weet hij niet beter - en dan is dat erg voor een verkoper van zijn leeftijd - ofwel raadt hij elke meerkost systematisch af om maar te vermijden dat hij een prijs geeft, welke in vergelijking met andere producenten een verkeerde vergelijking zou kunnen geven.
Ja, je moet appelen met appelen kunnen vergelijken; maar ik weet dat ik dat wel kan. Hij moet juiste en volledige informatie verstrekken, en zijn afspraken nakomen.
Ik heb de indruk dat veel van die verkopers bijna freelance verkopen voor een firma. Ze willen kost wat kost zorgen dat het order doorgaat; of dat de beste oplossing is voor de koper, is blijkbaar bijkomstig.

Nu zijn wij wel tevreden met het uitzicht van onze nieuwe ramen, maar enkele van de beschreven onderdelen geven een wrange nasmaak waarvoor ik de aandachtige lezers wel zou willen waarschuwen voor op het moment dat ze zelf voor de stap staan om buitenschrijnwerk aan te schaffen.

UPDATE 2006: wij hebben ook exact de vergelijking PVC-ramen ten opzichte van aluminium ramen. Bij de werken van week 12 uit 2006 kan je zien dat er een verona-PVC-raam vervangen is door een aluminium raam van Reynaers. Het strakke van het aluminium tegenover de brede stijlen van de PVC is wel heel duidelijk. Het vloekt niet, maar moest ik het opnieuw kunnen kiezen was het toch allemaal in aluminium uitgevoerd.